Koolilõuna kuulub traditsiooniliselt Eesti laste koolipäeva. Maitsev ja tervislik koolitoit annab energiat ning aitab lapsel ja noorel päevategevustes aktiivselt osaleda. Samuti pakub see suurepärast võimalust õpetada lastele tervislikke toiduvalikuid.

Kui koolis on arutlusel olnud kaasava toiduhariduse pakkumine, söögivahetunni korralduse muutmine, toiduraiskamise vähendamine, toiduteemade teadlikum lõimimine õppekavas vms, ent muutuste kavandamiseni ei ole veel jõutud, siis on võimalus muutuste elluviimist alustada arenguprogrammi käigus koostöös kogenud mentoritega.

Arenguprogramm "Koolipere toidutargaks!" on suurepärane võimalus kujundada iga koolipere liige teadlikuks toitujaks ja kujundada kooli süsteemselt toiduharidusega tegelema.  Osavõtt on koolile tasuta, osalemise eelduseks on soov ja valmisolek toitlustuskorralduses muutusi ellu viia. 

Tegemist on esmakordse algatusega, mistõttu kõigepealt alustame arenguprogrammi pilootprogrammiga. Kandideerida sai kuni 20. septembrini 2024.

Piloteerimisprogrammi viib läbi Strateegiakorraldus OÜ tiim, kuhu kuuluvad:

Marika Saar -  strateegiakonsultant, kellel on pikaajaline omavalitsuse juhtimise ning erinevate strateegiate loomise ja projektide eestvedamise kogemus. Marikal on suurepärased kogemused hariduskorralduse eksperdina.

Triin Kaaver - strateegiakonsultant, kellel on kogemus kooli pidajana nii kohaliku omavalitsuse kui ka ministeeriumi tasandil erinevate arengu- ja tegevuskavade koostamisel. Triin nõustanud erinevaid asutusi sihtide seadmisel ja omab põhjalikku kogemust küsitluste analüüsimisel.

Marleen Viidul - strateegiakonsultant, kelle kogemus erinevate arengukavade loomisel, projektide kirjutamisel, meeskondade juhtimisel ja koolituste läbiviimisel väga väärtuslik. Marleen on võtnud oma tegemistes fookuse kestliku kultuurikorralduse teadlikkuse suurendamisele, kus on fookuses nii keskkonnahoid kui ka toitlustuse korraldus.

Tuuli Taimur - toitumisekspert, kelle peamine fookus on olnud just laste toitumine. Tuuli on hulgaliselt läbi viinud toitumisteemalisi koolitusi lasteaedades ja koolides, sh SAPERE meetodi koolitusi. Ta on ka Eesti Toitumisnõustajate ja -terapeutide Ühenduse juhatuse liige.

Marika Saar ja Triin Kaaver on hariduskorralduse eksperdid ning toetanud ja eest vedanud mitmeid muutusi loovaid algatusi, sealhulgas näiteks Tartumaa haridusametnike arenguprogrammi. Nende motiveerival juhtimisel on teoks saanud ka Põltsamaa valla huvitegevuse ja kultuuriteenuste tõhusa teenusmudeli prototüübi väljatöötamine, Viljandi valla kultuurikorralduse arenguseminaride läbiviimine, Võru, Kastre ja Otepää vallale arengukava koostamine, Peipsiääre ja Mustvee valla haridusvõrgu analüüside koostamine, Rakvere Eragümnaasiumile ja Mustamäe Riigigümnaasiumile arengukava koostamine jpm. 
Lähemalt saab lugeda nende kodulehelt.

Pilootprogramm hakkab toimuma koolis kohapeal ning toob kokku kõik koolilõunaga seotud osapooled: õpetajad, lapsevanemad, õpilased, kokad ja paljud teised.  Programmis osalemise eelduseks on, et kool jätkab toiduhariduse ja toitlustuskorralduse süsteemse arendamisega loodud tegevuskava alusel ka pärast programmi lõppemist.

 “Koolipere toidutargaks!” pilootprogramm kestab kooli jaoks aktiivses mahus kokku 5 kuud.
Arenguprogramm koosneb kaheteistkümnest (12) etapist, mis on toodud joonisel:

Programmi läbimiseks tuleb koolil moodustada laiapõhjaline meeskond. Meeskonna moodustamise juhised annavad eksperdid ette. Meeskonnaga läbitakse eneseanalüüsi põhjalik küsimustik, et mõista kooli hetkeseisu ning söögisaalis viiakse õpilaste seas läbi taldrikult ära visatava toidu koguste kaalumine.

Eneseanalüüsi küsimustik koosneb kaheteistkümnest (12) elemendist (strateegilisest juhtimisest, ainekavadest, toitlustuskorraldusest, kommunikatsioonist, rollidest, huvitegevusest. sündmustest, koolitustest kuni toiduraiskamiseni, toitlustusega rahuloluni, hangete ja kooli pidaja rollini välja), mille põhjal saab kool mõtestada, kuivõrd süsteemselt on hetkel toiduharidusele ja toitlustuskorraldusele lähenetud.

Eneseanalüüsi tulemuste põhjal kohtuvad eksperdid ja kooli meeskond, et arutada analüüsi tulemusi ning kokku panna pilootprojekti tegevuskava koos mõõdikutega, mida kool järgneval viiel kuul hakkab ellu viima.

Tegevuskava elluviimisel on põhirõhk kooli meeskonnal, ent kooli toetavad mentorluse abil läbivalt ka eksperdid. Pärast tegevuskava elluviimise perioodi hinnatakse koos kooli meeskonnaga, kui kaugele elluviimisega on jõutud ning mis on muutunud mõõdikutes, sh kaalutakse uuesti taldrikult ära visatava toidu koguseid.
Samuti läbib kool taaskord eneseanalüüsi etapi, et mõista, mis on muutunud kooli siseses korralduses.
Koos ekspertidega võrreldakse eneseanalüüsi tulemusi algse eneseanalüüsiga ja arutatakse, mis läks kenasti ning mis oleks saanud minna paremini.

Üheskoos pannakse paika ka pilootprogrammile järgnev tegevuskava, et kool saaks toiduhariduse ja toitlustuskorralduse arendamisega edasi minna. Kool annab pilootprogrammi õnnestumisele ja metoodikale oma tagasiside nii küsitluse kui fookusgrupi intervjuus osalemise kaudu. Tagasiside abil saame pilootprogrammi paremaks muuta järgmistel aastatel programmis osalevatele koolidele.

Kooli jaoks kõige aktiivsem periood on novembrist märtsini, mil koos ekspertidega väljatöötatud koolipõhist tegevuskava mentorluse toel ellu viiakse.

Eelduslik kohtumiste maht viie kuu jooksul (töötoad, mentorlus, kohtumised, tagasisidestamine) pilootprogrammi raames on u 24 tundi. Pilootprogrammi lõpuks koostatakse ekspertide poolt koolipõhine raport koolile ja üldraport Tartumaa Omavalitsuste Liidule. 

Koolipõhine raport sisaldab pilootprogrammi jooksul tehtud tegevusi alates enesehindamisest, tegevuskava loomisest ja elluviimisest, õnnestumiste ja ebaõnnestumiste analüüsimiseni välja. Lisaks on raportis kajastatud kooli poolt antud hinnang pilootprogrammi metoodika rakendatavusele ja ettepanekud metoodika täiustamiseks. Ühtlasi on koolipõhises raportis kirjas koolipõhine edasine tegevuskava, millega kool jätkab pärast programmi lõppemist

Programm lõpeb õppereisiga (välisriik on selgumisel) piloodis osalevatele koolide meeskonnaliikmetele, kuhu igast koolist saab osaleda neli inimest.

Arenguprogrammi on välja töötanud Tartumaa toiduhariduse juhtgrupp ja EMÜ Mahekeskus koostöös Tartu Biotehnoloogia Pargiga. 

Arenguprogrammi piloteerimist rahastab Tartumaa Omavalitsuste Liit, sh Interregi Läänemere programmi "Circular FoodShift" toel ja koostöös Tartu Biotehnoloogia Pargi projektiga KISMET, mis keskendub selles programmis toiduraiskamise vähendamise temaatikale.

Lisainfo:
Kaidi Randpõld
arendusspetsialist
+372 5326 8963
kaidi.randpold@tartumaa.ee


KISMET projekti osas saab lisainfot küsida:
Maris Väli-Täht
projektijuht
Tartu Biotehnoloogia Park
maris@biopark.ee